Правило №4

Импровизациите и спонтанните реакции като средство да управлявате и владеете публиката

Нееднократно сме чували изказвания като: „Аз ще го направя направо на сцената.“, „Аз никога не репетирам шоуто си преди концерт.“, „Импровизирам смело и каквото стане“. И всеки път, когато ги чуем ако познаваме артиста се сещаме веднага затова, колко не до там успешни са били тези импровизации. Особено, когато говорим за концертно участие с продължителност над 10 – 12 минути ( три – четири песни ).

„Добре де, но тогава какво да правим? Как да репетирам, като знаем, че ще све на поредния площад или сцена в парка? Как да подготвим шоу, което да накара хората да настръхнат и да направят празник и за нас артистите?“ – това пък е често задаван на мен въпрос, когато отбележа, че трябва да сме подготвени за предстоящото ни изпълнение по всички възможни параграфи.

Наистина, когато се замисли човек разбира, че има много проблеми, които идват просто от мястото, времето на изпълнение или непознаването на обстановката и публиката. Но аз отново имам въпрос – това оправдава ли лошото ни отношение към публиката и поведение на сцената? Оправдава ли неподготвеността си?

Ето един съвет, който работи прекрасно. Направете си „чек лист“ или на български „Лист за проверка“. Може да го разделите на всичките етапи, които има едно изпълнение. Подготовката, пътуването, самото събитие и каквото се сетите още. По този начин ще можете да зададете правилните въпроси на точните хора. Не е нужно да питате осветителя или охраната в кой хотел и в коя стая ще сте настанени, нали?

Правило №4. Импровизациите и спонтанните реакции като средство да управлявате и владеете публиката。Чек лист.

Нека всяка част от този лист за проверка съдържа въпросите, чийто отговори, ще ви направят живота по-лесен. Ето няколко идеи. За техническата част: Какви микрофони има ( безжични, хед-сет и т.н., което се отнася към танците ви ), колко е голяма сцената, има ли различни нива, ще има ли инструменти по сцената ( тогава, когато концерта е сборен ) и т.н. Ето за настаняването: Колко е далече хотела от сцената и дали ми е нужен транспорт до сцената, има ли включена храна и ако да има ли нещо, което аз не ям, кога най-рано или най-късно мога да напусна или да се настаня, какви са възможностите да си взема кучето с мен, има ли осигурен паркинг до сцената и др.?

Въпросите може да са много, но по време на предварителните разговори вие може много неща да научите и някои от тях да отпаднат по естествен път. Но това Правило №4 е за импровизацията. Импровизацията на сцена пред публика. Нека си припомним старото правило, че импровизацията трябва да бъде добре подготвена. А това включва и репетиции, търсене на правилните думи и упражнения за контрол на публиката с езика на тялото, гласа си и поведението си.

И така, малко по-конкретно. Създайте място в шоуто си за спонтанни реакции и импровизации. Колко време да продължи? Толкова дълго, колкото работи! Все пак трябва да се съобразите, че ако имате уговорка за 20 минути програма импровизациите ви не трябва да превишават това време! Това е, разбира се, в кръга на шегата. Времето за импровизации на сцената с публиката трябва да е толкова, колкото е добре за шоуто, публиката и вас. Да не забравяме колегиалното отношение и, че не трябва да си позволявате да оставате на сцената много по-дъбго от уговореното с организаторите. На тази тема сега няма да се отплесваме да говорим. Ще кажа само, че ако концерта е сборен и много дълъг последните участници може да пеят на празна зала или площад.

Правило №4. Импровизациите и спонтанните реакции като средство да управлявате и владеете публиката

И така, когато сте направили конструкцията на шоуто си и знаете кое след кое следва, какво ще говорите и кога и какъв мизансцен имате да изпълнявате тогава и става да решите къде ще имате импровизации. Малко уточнение. Тук не става дума за музикални импровизации, а импровизации в комуникацията с публиката. Например вие да пеете, а тя да повтаря. Или пък да поприказвате с нея, като и разкажете някаква история ( това само ако сте добър в публичното говорене ). можете да поканите някого от публиката при вас да изпеете нещо или да изсвирите… И всичко това е под ваш контрол.

Когато говорим за контрол става дума за много елементи. Трябва да владеете така тази форма, че да може да се вместите в нужното време, да бъдете интересни на публиката, да направите на хората изненада с нещо… Представете си, че поканите някого от публиката, а той или тя не умее да борави с микрофона и не се чува гласа му. Ваша работа е да чуете и коригирате с такт и уважение към човека този технически момент. Дори няма да споменавам това, че от вас зависи да запазите достойнството на поканения на сцената или на публиката, като много внимавате какво е как говорите.

В публичната реч има такъв похват – да споменеш нещо от най-новата, но важна история на града, фирмата или друга общност, пред която говорите. За това ви трябва да проучите малко – дали местния футболен отбор е победил вчера, дали са отворили нова детска градина, дали са пуснали в експлоатация нова сграда или съоръжение, което е гордост на града. . . Използвайте такава информация ако умеете да говорите свободно и достатъчно красиво. Хората ще са впечатлени от това, което показвате като интерес за тяхната общност. Да, трябва да съобразите, че в родилния дом не е нужно да говорите за победите на футболистите. Трябва да проучите публиката си. Това се отнася към листа за проверка. А след това на тази база да проучите новините и сте готови с трогателната си реч. За това казвам, че импровизацията трябва да е добре подготвена и репетирана.

И така вече е време за Правило №4. А то гласи: Всяка импровизация с публиката и пред публиката трябва да бъде добре подготвена, репетирана и научена.

Пояснявам. Ако нещо се обърка и вие сте се придържали към правилото, че целия концерт трябва да бъде добре репетиран и научен до последната дума, поглед, жест или стъпка, то тогава ако се обърка нещо по време на импровизацията ви можете с едно движение да се върнете към вече научената и проверена ваша работа.

 

 

 

 

„Импровизацията“ и „спонтанната реакция“ са мощни инструменти в случаите, когато трябва да повлияем на публиката. Но трябва добре да ги владеем и да се подготвим предварително за тези „своеволия извън сценария“, която сме си написали.

Правило №4. Импровизациите и спонтанните реакции като средство да управлявате и владеете публиката。Чек лист.

Успех! И не забравяйте, какво е казал генерал Суворов:“ Повече пот в обучението – по-малко кръв в боя!“.

Не се колебайте да се свържете с мен ако ви предстои събитие на сцена. Можете да ме намерите ТУК или на линковете по-долу.

При интерес можете да намерите книгата ми „Пеещото тяло“, като натиснете върху заглавието ѝ или ТУК.

Ако възникват въпроси можете да ми пишете ТУК!

Също така можете да ме намерите във Facebook!

Присъединете се към групата за Сценично поведение!

Подпишете се в канала ми в YouTube!

Присъединете се към моя канал в Телеграм!

No comment

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.